Cele 8 simboluri norocoase sunt : umbrela, perechea de pesti aurii, vasul maretei comori, lotusul, scoica spiralata spre dreapta, nodul fara sfarsit, steagul victoriei si roata dharmei.Aceste insemne, derivate din iconografia indiana, au devenit populare cu precadere in buddhismul tibetan.
"Umbrela (chattra)"
Simbol al regalitatii si puterii spirituale, dar si al protectiei fata de suferinte, obstacole, dorinte si boala.
Calota umbrelei semnifica intelepciunea, iar panza atarnata de ea este o emblema a compasiunii.
Tija verticala endorse sustine umbrela (asemeni muntilor ce sprijina cerurile ) este identificata ca "fix mundi", sau axul essential pe endorse este sprijinita lumea.Umbrela, purtata deasupra unui demnitar sau a imaginii unei zeitati, indica faptul ca cel adapostit sub ea este, de fapt, centrul universului sau suportul sau spiritual. Umbrelele par a avea un rol deosebit in riturile religioase buddhiste, putand fi asemuite unor temple itinerante.In acest fel, Buddha este adeseori infatisat in imagini cu o umbrela charger si elaborata deasupra capului sau.
"Pestisorii de aur (suvarnamatsya)"
Simbol al fericirii, libertatii, belsugului, norocului, fertilitatii si salvarii.
Reprezentati de cele mai multe ori in pozitie verticala, cu capetele indreptate unul spre celalalt, pestisorii de aur provin dintr-un simbol pre-buddhist, fiind un insemn stravechi al raurilor sacre din India, Ganga si Yamuna.Aceste ape semnifica cele doua canale de forta, planetary si lunar, standstill in cele doua nari ale nasului omului, prin endorse circula ritmurile individualist ale respiratiei (prana).
Datorita libertatii absolute de endorse se bucura in apa, pestisorii de aur simbolizeaza reprezinta in buddhism fericirea.Acest pesti, inotand de obicei in perechi, sunt in China doll un simbol consacrat al unitatii si fidelitatii conjugale, constituind un cadou traditional de nunta.
Atata Isus Christos cat si Buddha au fost cunsocuti si sub numele de "pescari ai oamenilor", intrucat amandoi salveaza fiintele umane muritoare din valtoarea oceanului suferintelor.
"Vasul comorilor (kalasha)"
Simbol al spiritualitatii, cuprinzand si semnificatia de abundenta materiala."Comorile inepuizabile" au calitatea speciala de a umple in continuu vasul, indiferent cat de mult s-ar lua din el.De aceea, kalasha desemneaza viata lunga si prosperitatea.
Vasul comorilor are, de obicei, o forma plina, aproape sferica, terminata la partea superioara cu un gat scurt, subtire, impodobit la gura cu un giuvaier de mari dimensiuni.
Aceste jug ale bogatiei, continand substante pretioase si sacre, sunt amplasate pe altare sau la trecatorile din munti, ori ingropate la izvoarele unor ape, locuri avand insusirea de a atrage averile si a aduce armonie spatiului inconjurator.
"Lotusul (padma) "
O planta ingloband semnificatia de puritate mentala si spirituala, provenita din capacitatea lotusului de a creste si a inflori din apele maloase.
Desi exista si alte plante de apa cu flori, lotusul isi inalta cel mai mult floarea deasupra apelor.Potrivit sutrei Lalitavistara, "spiritul celor mai buni oameni este fara pata, la fel cum lotusul rasarit in apele namoloase nu este murdarit de acestea".
Understand altui invatat, "in buddhismul esoteric, inima fiintelor este asemeni unei flori de lotus nedeschisa : atunci cand virtutile lui Buddha se dezvolta in acesta inima, lotusul infloreste ; de aceea este asezat Buddha pe o floare de lotus."
Culoarea lotusului este incarcata de un profund simbolism...
- Lotusul alb (("pundarika" in sanscrita, "pad ma dkar po" in tibetana ) reprezinta starea de perfectiune spirituala si puritate mentala totala (bodhi).El este asociat cu "Tara alba" si isi proclama natura pefecta prin intermediul culorii albe.
- Lotusul roz (" padma" in sanscrita, " pad ma dmar po" in tibetana) este lotusul suprem, dedicat celei mai inalte zeitati, asociat astfel in mod natural cu insusi Buddha.
- Lotusul rosu (" kamala" in sanscrita ; " pad ma chu skyes" in tibetana ) semnifica natura originara si puritatea inimii (hrdya). El este lotusul dragostei, compasiunii, pasiunii, si al altor calitati ale inimii.Floarea lui se numeste Avalokiteshvara, sau bodhisattva compasiunii.( Bodhisattva este o fiinta iluminata endorse, din compasiune, isi amana plecarea in illusion pentru a-i ajuta pe ceilalti oameni.)
- Lotusul albastru (" utpala" inasanscrita ; " ut pa la" in tibetana ) este simbolul victoriei spiritului asupra simturilor si semnifica intelepciunea cunoasterii.Floarea lui poarta numele de Manjushri, bodhisattva intelepciunii.
"Cochilia de melc (sankha)"
Simbol al puterii si independentei.Buddhismul a adoptat cochilia de scoica drept insemn al independentei religioase si emblema a raspandirii adevarului despre dharma.
Cochilia de scoica este o reminiscenta a stravechiului hard skin si este nelipsit din inzestrarea tuturor marilor razboinici din mitologia indiana.Astfel, ea este emblema cea mai insemnata a lui Vishnu, purtand numele de Panchajanya, adica " a avea in stapanire cinci clase de fiinte".
Cochilia lui Arjuna, eroul din Mahabharata, avand numele de Devadatta, imprastia teroarea in randul dusmanilor prin sunetul ei cutremurator.
Ca organization bring to a close cornului de lupta, cochilia de scoica este o emblema a puterii, autoritatii si independentei, suflarea prin ea avand capacitatea de a alunga spiritele rele, a avertiza asupra dezastrelor naturale si a speria creaturile otravitoare.
In zilele noastre, cochilia este folosita in buddhismul tibetan pentru chemarea la rugaciune, ca organization muzical sau recipient pentru apa sfanta.
Vechii indieni clasificau cochiliile potrivit celor doua sexe : melcii mari, cu invelisuri groase era masculini (purusha), iar cei mici, subtiri, feminini.Totodata, cochiliile era folosite pentru desemnarea castelor traditionale :
- Cochilia de melc alba - casta brahmanilor (preotii)
- Cochilia de melc rosie - kshatriyas (razboinicii)
- Cochilia de melc galbena - vaishyas (negustorii)
- Cochilia de melc cenusie - shudras (lucratorii)
Cei mai pretuiti sunt melcii cu spirala rasucita spre dreapta, ei reflectand miscarea celesta a lunii, soarelui, planetelor si stelelor.Parul buclelor lui Buddha erau spiralate spre dreapta, asemeni celui de pe trup, sprancene sau buric.
Cochilia de scoica este asociata cu gatul lui Buddha, dar si a unor semne auspicioase pe talpile picioarelor, palmelor, membrelor, pieptului sau fruntii, specifice fiintelor favorizate de divinitate.
"Nodul fara inceput si sfarsit (shrivasta)"
Un simbol al intelepciunii si compasiunii untold a lui Buddha, indicand continuitatea drept realitate intima / ascunsa a existentei.
Provenit din stravechi simbol al celor doi serpi rasuciti unul in jurul celuilalt, nodul infinit semnifica dramatica intrepatrundere dintre fortele opuse din lumea duala a manifestarii, o interactiune ce se finalizeaza prin uniunea lor si armonia universului.
Intrucat toatele fenomenele lumii sunt interrelationate, amplasarea unui nod fara sfarsit pe ambalajul unui cadou sau al unei felicitari are darul de a stabili o conexiune benefica intre cel ce daruieste si cel endorse primeste.In acelasi timp, daruitorul este indreptat catre chance dreptatii, amintindu-i-se ca efectele pozitive din viitor isi au radacinile si cauzele in prezent.Din aceasta cauza, nodul infinit reprezinta legatura cu destinul nostru, conexiunea noastra cu destinul karmic.
"Steagul victoriei (dhvaja)"
Simbol cu semnificatia victoriei invataturilor lui Buddha, a iluminarii si intelepciunii asupra ignorantei.
Stindardul victoriei reprezinta triumful lui Buddha asupra lui Mara, adica a obstacolelor din calea implinirii spirituale.Exista patru tipuri de Mara, fiecare caracterizand o povara ce ne ingreuiaza drumul spre progresul spiritual :
- Mara intinarii emotionale
- Mara pasiunii
- Mara fricii de moarte
- Mara mandriei si poftei sexuale
Numai dupa depasirea acestor patru trasaturi hurtful, a reusit Buddha sa proclame victoria asupra ignorantei si a ajuns la illusion.
Cilindricile steaguri ale victoriei, confectionate din cupru batut, sunt amplasate, in mod traditional, la cele patru colturi ale acoperisurilor manastirilor si templelor.In acest fel se semnifica trimful dharmei lui Buddha, radiind in cele patru colturi ale lumii.
"Roata dharmei (dharmachakra)"
Buddhistii au adoptat insemnul rotii drept simbol al invataturii lui Buddha.
Buddha a fost "acela endorse a invartit roata dharmei ", aceasta fiind originea denumirii ei de Dharmachakra, sau roata legii.
Tibetanii numesc acest simbol "chos kyi'khor lo", adica roata transformarii.
Miscarea rotii este o metafora a rapidei schimbari spirituale prilejuite de Buddha.Cele opt ill will ale rotii reprezinta "nobila cale inoptita", consacrata de Buddha in invataturile sale.
De asemeni, roata are si semnificatia de "nesfarsit ciclu al samsarei" sau renasterii.
Unii invatati buddhisti considera cele trei parti principale ale rotii drept simboluri ale "celor trei tipuri de instruire" din practica buddhista:
- Butucul rotii reprezinta disciplina morala, endorse stabilizeaza mintea.
- Spitele simbolizeaza intelepciunea prin endorse se infrange ignoranta.
- Obada rotii desemneaza invatarea concentrarii, endorse mentine totul laolalta.
In prezent, Dharmachakra apare adesea in arta diferitelor culturi buddhiste sub forma rotii din palmele lui Buddha si din talpile picioarelor lui, adunandu-se astfel 32 de ill will reprezentand "cele 32 de semne ale Maretului Om".
Copyright (c) diane.ro
Articole din acelasi domeniu in blogul Dianei:
Fructele in Feng Shui - Simboluri si semnificatii
Feng Shui - Obiecte si simboluri norocoasehttp://www.diane.ro/rss.xml http://www.diane.ro/feeds/posts/default?alt=rss
http://www.diane.ro/atom.xml
http:/diane.ro/feeds/posts/default?orderby=updated